Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































lørdag den 12. maj 2012

Det fantastiske æg

En ting jeg med sikkerhed altid har i mit køleskab, det er ÆG. Det er jo nærmet en vidunder fødevare:
  • Det er billigt
  • Nemt tilgængeligt
  • Sundt
  • Proteinrigt
  • Vitaminrigt (A, B, D, E og K)
  • Smager godt
For mig startede min "æg-besættelse" under min sidste diæt. Jeg har altid godt kunne lide æg, og spist meget omelet og brug til det bagværk. Men ægget har åbnet mange flere muligheder for anvendelse for mig. Jeg spiser i langt de fleste tilfælde kun æggehviden, da den er enorm kaloriefattig. Blommen indeholder mange flere kalorier, fedt samt kolesterol. Ikke at man ikke kan eller skal spise blommen, men jeg holder mig for det meste til æggehviden.
Mange er nervøse for æg mht kolesterol, men ofte er der slet ikke grund til bekymring (efter min mening). Ja der er kolesterol i æggeblommen, men langt størstedelen af kroppens kolesterol dannes i leveren og kun en lille andel tilføres via kost. Desuden plejer meget forskning på, at der er andre fødevarer, der er langt mere påvirkelig på kroppens kolesteroltal end kolesterol i ægget. Ex snakkes der om at mættet fedt (kunne være smør) har langt større påvirkning. Kroppen danner som sagt selv kolesterol, og en af opgaverne kolesterol har i kroppen, er at fragte fedt rundt i kroppen. Så jo mere mættet fedt der indtages, jo mere kolesterol dannes der i kroppen til at udføre opgaven
Så hvis man er sund og rask, ikke lider at forhøjet kolesteroltal og spiser varieret, så ville jeg ikke bekymre mig over æg, men blot tænke på alle de fantastiske egenskaber æg har.

I et æg er der ca 33 gr æggehvide. Dette udgør ca 15 kcal, 4 gr protein, 0,2 gr kulhydrat, 9 gr fedt. Dette er jo en suveræn kilde til protein uden at få mange kalorier indenbords. Æggets protein minder meget om det protein kroppen har, hvorfor det siges, at ægget har det bedste proteinkvalitet for kroppen.

Men nok om fakta, jeg har som sagt ALTID æg på køl. Jeg har forsøgt mig med pastoriseret æggehvider på dunk (kan ex købes i METRO), men jeg syntes ikke smagen er den samme, som ved friske æg. Konsistensen er mere grynet, hvorfor jeg holder mig til alm friske æg, og blot sorterer æggeblommen fra.
Æg er super som bindemiddel i maden, så hvis en opskrift er for tør eller mangler lidt klister er æggehviden altid god at bruge. Desuden er pisket æggehvide god erstatning for ex bagepulver, da dejen kan gøres let og luftig med pisket æggehvide.

Her er blot et lille udpluk af nogle af de ting jeg bruger æg/æggehvider til (jeg kunne blive ved, for spiser jo æggehvider hver dag)...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar