Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































onsdag den 25. april 2012

Søde puf boller - 30 kcal pr bolle

Bager jeg nu igen? og det må jeg sige ja til :-) Jeg bager nok ca hver anden dag, og jeg elsker det. Jeg er ikke særlig god til at bage efter opskrift, men kan meget bedre lide at eksperimentere i køkkenet. Det er på den måde, man kan skabe nogle nye sjove opskrifter.
Tidligere (et par år tilbage) eksperimenterede jeg meget med at bage brød og boller. Jeg bagte altid lidt efter hvad jeg lige havde i køkkenet, så opskriften var aldrig den samme.
Efter at have været på diæt og ikke måtte spise brød, som jeg er helt pjattet med, så måtte jeg jo finde på nye bageprojekter. Derefter begyndte min passion for at bage brød/kager og lignende med lavt kalorie indhold og højt proteinindhold. Der er faktisk gået helt sport i den for mig - hvor langt kan jeg komme ned i kalorier uden at gå på krompromis med smagen..? Tja jeg forsøger mig jo stadig frem. Jeg bager skam stadig almindeligt brød, men mit problem er blot, at jeg kan spise mig helt ondt i maven mæt af nybagt brød. Og det er jo desværre ikke kaloriefrit, men det smager da fantastisk.

Idag kom der følgende opskrift: søde puf boller. De skal ikke forveksles med en alm. brød dej, da det er lette luftige boller, men de smager fantastisk, og dejlig søde og friske med kiwi og æble.

4 æggehvider
1 blomme
3 ss Sukrin
25 gr vanilje protein pulver
10 gr mandelmel
1 ts HUSK
1 most kiwi
½ æble i små tern
½ vaniljestang
lidt vand

De 4 æggehvider piskes stive sammen med sukrin. Alt det andet blandes sammen (evt piskes let), hvorefter de to masser blandes forsigtigt (for ikke at få de piskede æggehvider til at falde sammen).
Massen ligges på bageplade som boller (jeg lavede 10 boller), og bages i ovnen ved 180 gr i 15 min. Man kunne med fordel anvende nogle forme, så bollerne ikke blev helt så flade.

Der er kun ca 30 kcal pr bolle - det er da fantastisk


3 kommentarer:

  1. Gør glukosen i frugten noget særligt for "puf-effekten", eller kunne man skifte dem ud med fx sguash og gulerod, for at gøre dem mere mad-agtige? :-)

    SvarSlet
  2. Hej Mette-Louise

    Det er primært æggehviderne der skaber puf og dermed hæve effekten så prøv da endelig at skifte frugten ud med grøntsager.

    Det bliver ikke til alm boller da der ikke er så meget gods i den, men det er da dejligt med de få kcal..

    SvarSlet
  3. Hej.
    Ved du ca. hvor meget protein, fedt og kulhydrater der er i bollerne eller en bolle?

    SvarSlet