Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































søndag den 6. maj 2012

Træning vs kost

Jeg syntes ofte jeg ender ud i diskussioner med folk angånede om træning eller kosten er vigtigst i forhold til vægttab. Efter at have været igennem et par diæter er jeg ikke i tvivl. De kan ikke skilles ad. Men jeg vil sige at kosten spiller en meget større rolle end mange går og tror.

Jeg oplever at mange mener, at der blot skal trænes lidt mere, hvis vægten skal ned. Det er jo heller ikke forkert. Men hvis der ikke er kontrol på kosten, ja så kan det evt ikke før nogen vegne med vægten. Der skal knokles for at forbrænde 5-600 kcal på en spinning cykel i en time, men det er desværre relativt hurtigt og nemt at indtage tilsvarende kalorier via kost. Det kræver blot en chokolademuffin, 1 lille plade chokolade, en pose slik, 2 boller med ost, 1l sodavand osv. Ja kalorier er hurtige at få ind, men ofte svære at få ud.

Det er ikke kun ved vægttab kosten er essentiel. Ved muskelopbygning samt selvfølgelig diæt til konkurrence er det ret vigtigt, hvad der spises. Mange træner løs i træningscenteret, men kommer ikke nogen vejne, da det mad der indtages ofte ikke er det der gavner kroppen bedst. Så min klare holdning er at kosten spiller så stor en rolle i forbindelse med ens træning at den ikke må overses.

Jeg er selv begyndt at gå mere efter at spise efter behov end lyst. Jeg tænker meget over hvad kroppen har behov for, og ikke kun hvad jeg har lyst til at spise. Det skal dog ikke betyde at jeg kun spiser ting uden at nyde det, for mad kroppen har behov for og god smag kan nemt kombineres.
Det er blandt andet også derfor jeg elsker at eksperimentere med søde sager på den sunde måde, for derfor kan jeg spise hvad min krop har behov for uden at gå på kompromis med nydelse og smag.

Tænk over hvad du spiser og om det overhovedet gør noget godt for din krop, eller om det evt nemt kunne udskiftes med noget der var mere gavnligt og smagte ligeså godt!

Kunne ikke siges bedre.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar