Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































søndag den 17. juni 2012

Low what?

Det kan faktisk være lidt svært at leve som jeg plejer mht kost hernede. No surprice, men det er ikke fordi jeg ikke kan få alverdens fødevarer, men problemet kommer når man gerne vil have fedtfattig, uden sukker, low carb mm.
Eksempelvis har jeg længe været på jagt efter en fedtfattig eller fedtfri yoghurt. Og den er ikke fundet endnu. Jeg begynde rat tvivle på om den findes hernede. På kontoret har jeg spurgt rigtig mange piger, men de har ikke kunne hjælpe. De fleste uge bor hjemme til de bliver gift, hvor deres mor laver mad. Så de ved faktisk ikke meget om madlavning og hvad der er kcal eller lign i maden. Det gør vi nok heller ikke derhjemme, men i DK flytter folk bare hjemmefra i en tidlig alder.
Folk der så er gift og selv laver mad, har jeg heller ikke haft held med i forhold til at finde fedtfattig eller kaloriefattig fødevarer. Tror faktisk ikke helt de er klar over hvor meget fedt der er i en yoghurt. Men de vil så gerne hjælpe, så får nye links hver dag med bud på et sted der har fedtfattig yoghurt, men det er desværre ikke helt fedtfattig alligevel. Projektet er startet, lad os se hvor det fører mig hen. Fedtfattig yoghurt søges!

Der er noget der hedder fedtfattig eller diet, men så er vi på 1,5 % fedt i en yoghurt, dvs en letmælks yoghurt. Det er ikke hvad jeg vil kalde fedtfattig, men når standarden er 3% eller 5% så er 1,5% jo fedtfattig.

Det er som om sundhedsbølgen ikke helt er slået igennem. Den er på vej, men ikke helt vundet indpas. De er kommet til fase 1, hvor man skifter det hvide brød uf med fuldkorn. Så på mange produkter kan man finde "whole xx". Men fedtfattig, sukkerfri, kalorie fattig er vist stadig ord der ikke bliver slidt op hernede. De kender dog en del til fødevarer der er proteinrige, idet en del er vegetarer, hvor linser, kikærter mm er noget de spiser for at få deres proteiner.

Så jeg prøver at navigere mig igennem junglen af de store kalorier der gror. Håber at finde en lille oase af low carb eller low fat et eller andet hemmeligt sted. Er sikker på stedet findes inde i junglen... Happy hunting!

2 kommentarer:

  1. Kære Lene

    Spændende at høre om din anerledes hverdag!

    I min verden er fedtfattig youghurt bestemt ikke lig sundhed, tværtimod. Sundhedværdien i at vælge et produkt der har været igennem så få processer som muligt er langt større.

    Fedt og protein gør dig mæt, hvor imod fedtfattig youghurt eksempelvis ikke mætter og du er nødt til at fylde den med andre ting for at blive mæt. Fedtfattige youghurt i andre lande er lig med tilsat sukker og derfor på ingen måder kcal. fattig. Skulle du så finde en sukkerfri udgave så bliver du fyldt med kunstige sødemidler som også langt fra er sunde.

    Så spis du en naturel youghurt med fedt og oplev en anerledes mæthedsfornemmelse ;-) Fakta er at man faktis spiser mindre af den fede og er mæt i længere tid, så i den sidste ende går regnskabet op. Et lille bonus er også at fedt sænker optagelseshastigheden og sænker det glykemiske index på de fødevare du spiser det med ;-)

    Kh fra lille DK

    SvarSlet
  2. Hej Lonnie

    Tak for rådet. Det kommer også helt af sig selv, da jeg tror det er umuligt at opstøve den fedtfrie yoghurt. Det skal siges at jeg aldrig spiser yoghurt med smag og dermed med sukker/sødestoffer men altid den naturel version. Jeg kan bedre lide selv at tilsætte min smag.

    Så jeg spiser løs af yoghurt med fedt, kan ikke vælge andet :-)

    Knus Lene

    SvarSlet