Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































tirsdag den 7. august 2012

Indien - diet food?

Jeg spiser nok meget atypisk end hvad mine indiske kollegaer gør. Ikke fordi jeg ikke kan lide indisk mad, men sundheden i det er ikke altid til stede. Det er ofte masser af ris, roti (madpandekager) og grøntsager stegt og kogt i olie.
Når jeg så kommer med min salat, som ofte består af agurk, gulerod, kikærter og evt tun, ja så kigger de noget. Eller nu er de ved at vende sig til det. Jeg får dog mad udefra til frokost to dage om ugen, som er indisk mad - i en diæt version.
Diæt hernede betyder ikke hvide ris, men brune ris. Men det er nu en sund indisk frokost jeg får mig. Der er ikke meget olie i den og den smager dejligt. Jeg mangler blot lidt proteiner istedet for alle de kulhydrater (det er vegetar frokost, da det er svært at finde sund kaloriefattig frokost med kød udefra). Men jeg er jo også lidt speciel på mad fronten...
Jeg nyder de to dage om ugen, hvor jeg ikke selv skal lave frokost og nyder ikke at få det samme hele ugen. Den består ofte af brune ris, roti, og nogle forskellige sovse/gravy samt evt lidt tomat/agurk. Det smager dejligt, men hvis jeg skal tælle kalorier, er min salat lidt bedre :-)

Min indiske frokost

Indisk sundhed?

Nå men tilbage til diæt mad - jeg blev kaldt ud i kantinen idag, da jeg skulle smage deres mad - de havde bestilt noget der var diæt mad og very healthy. Jeg prøvede at sige til dem at dette var nok ikke diæt venligt, men det mente de det var. Det var "golgappa puri".
Jeg prøvede at sige til dem at posen jo var ret fedtet med olie (så værre ud end chips), og nå ja det var jo lige frityre stegt, men der kom mynte på dem og det er sundt. Hmm..

Ja det er ikke nemt, men mest af alt er jeg nok lidt overrasket over den generelle manglende viden på hvad der er sundt og usundt.
Tror vi i DK er ret opmærksomme på dette og derfor ved en del om vores fødevarer. Jeg er kun glad for at have min baggrunds viden på dette område, ellers ville det jo gå helt galt for mig hernede :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar