Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































torsdag den 14. marts 2013

Proteinbrød

Idag fik jeg bagt noget jeg ikke har bagt længe - et protein soyabrød. Har bagt lidt for meget protein kage på det sidste (faktisk den samme opskrift hver gang), så trængte til at smage noget nyt. Jeg prøver altid at holde mine opskrifter simple, sunde, proteinrige og kaloriefattige. Og selvfølgelig skal det smage godt. Det er ikke et traditionelt brød, da største delen af ingredienserne i denne opskrift er æggehvider og ikke mel. Soyamel er desuden glutenfri, hvorfor dette brød er ideelt for folk der ikke tåler gluten. Derudover har soyamel et meget højt indhold af proteiner (ca 35 %), idet det er lavet af sojabønner.

Til mit protein soyabrød anvendte jeg følgende:
  • 6 æggehvider
  • 3 ss yoghurt (ca 150 gr)
  • 20 gr sojamel
  • 10 gr kokosmel (malet)
  • 2 tsk HUSK
  • Rosmarin, salt, Chili
  • Lidt vand
Æggehviderne piskes halv stive (for at få dejen lidt luftig). De andre ingredienser blandes i en skål ved siden af. Derefter vendes æggehviderne i massen, puttes i en form og bages i ovnen i ca 15 min ved 200 gr. Gerne lidt grill til sidst. Drys lidt rosmarin, chili og salt på toppen inden brødet puttes i ovnen

Smager godt som det er, eller kan evt spises med lidt ost på toppen eller som tilbehør til en dejlig salat.

MACRO i hele potionen: 308 kcal, 33 gr protein, 20 gr kulhydrat, 14 gr fedt (primært fra soyamelet, da det er lavet af sojabønner, derved sundt fedtstof)
Jeg fik 5 stykker, hvor det bliver til 62 kcal, 7 gr protein, 4 gr kulhydrat, 3 gr fedt pr stykke.
Så proteinindholdet er højt i dette brød og så er det super nemt at lave - ingen hævning, ingen forberedelse, blot igang og færdig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar