Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































mandag den 3. marts 2014

Broccoli buns - 29% protein

Jeg var lidt skeptisk med dette projekt, men det måtte prøves. En bolle med masser af grøntsager, gode fibre og uden mel. Og stadig kunne fungere som en bolle, man kan spise med ost. Og det lykkedes. Hvilket er ret fedt, for jeg elsker brød, og især brød med ost.
Jeg bager sjældent alm boller, da jeg simpelthen får spist alt for mange. Kan slet ikke holde mig tilbage fra de lune boller.
Men denne broccoli bolle er meget sundere og ikke en jeg spiser en helt potion af - win win. Derudover med et protein indhold på 29%.

Broccoli buns
  • 1 hoved broccoli (anvend ikke hele stilken)
  • 200 gr gulerødder
  • 2 æg
  • 3 æggehvider
  • 70 gr havregryn
  • 1 ss HUSK/loppefrøskaller (eller klid)
  • 1 ss chia frø
  • Krydderier (salt, oregano, chill mm)
Broccoli, hakket gulerødder, æg og æggehvider blendes. Derefter røres resten i massen og laves som boller men en ske. Massen er lidt våd og ikke til at forme som alm boller. Vigtigt med krydderier i dejen, ellers smager de kun af broccoli. Jeg fik 8 boller af dejen.

Bages i ovnen ved 200 gr i 30-40 min.

MACRO pr bolle: 69 kcal, 6 gr protein, 9 gr kulhydrat, 2 gr fedt.

Øverst boller inden be blev bagt.. Nederst færdigbagte boller

9 kommentarer:

  1. Eeej den må jeg prøve, er ved at cutte ned, så et alternativ til brød sættes der stor pris på, specielt når de er så kaloriefattige og proteinrige! Spiser stadig 1 stk. rugbrød om dagen, men har lyst til mere, så mon ikke disse kan tage trangen (og sulten) Glæder mig til at prøve dem med fedtfattig ost! :-)

    SvarSlet
  2. Præcis Mette. Brød er bare svært når man gerne vil cutte lidt ned. Spiser nu sådan en bolle istedet for. Og med cheasy ost er de bare gode :-)
    God fornøjelse

    SvarSlet
  3. Ser lækkert ud Lene :-) Hvordan er konsistensen? Og kan man evt. erstatte chai-frø med noget andet ? :)

    SvarSlet
  4. Hejsa..

    Konsistensen er en blanding af en alm bolle og en æggemuffins. Hvis det giver mening. Chai frø kan udelades eller erstattes med hørfrø (de har begge lit samme evne, med at "suge" væske).

    Det er for mig en nem måde at få nogle gode grøntsager på og samtidig få det i en bolle version :-)

    SvarSlet
  5. Super tusind tak for det :) De ser nemlig rigtig gode ud.. Tror da lige jeg skal igang i køkkenet :D Forresten tak for en super god blog !

    SvarSlet
  6. Velbekomme..
    Dejligt du kan lide den, det gør mig glad

    SvarSlet
  7. Hej Lene :)
    Faldt lige over din blog og denne lækre opskrift!
    Kan man mon udskifte havregrynene med noget andet?

    SvarSlet
  8. Du kan udelade dem helt. Nogle gange putter jeg hørfrø i istedet for. Bare 2 ss. :-)

    SvarSlet
  9. Du kan evt lave dem efter denne opskrift istedet for
    http://lenejuel.blogspot.dk/2014/09/low-carb-burger-bolle.html

    SvarSlet