Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































onsdag den 11. december 2013

Undskyld, jeg lever sundt

Jeg havde faktisk lidt glemt det, imens jeg har været i Indien, da man jo dernede er speciel på mange punkter fra lokal befolkningen.
Men hvorfor er det, at man skal undskylde, for at leve sundt? Jeg syntes jo det i bund og grund er helt forkert. Takker man nej til kage, slik eller ligende bliver man straks spurgt om man er på kur. Nej jeg er ikke på kur, men prøver bare at leve sundt.

Jeg overværede en samtale den anden dag på kontoret. En pige havde levet sukkerfri i flere måneder og havde så kastet sig over sukker igen. Hun blev spurgt hvorfor og svarede, at hun ikke gad være hende den besværlige der ikke spiste sukker.

Men hvorfor skal det være besværligt og specielt at leve sundt?

Noget jeg syntes var fedt i Indien er deres forhold til alkohol. Ja det er nogle der drikker rigtig meget, men der er også mange der drikker meget lidt eller slet ikke. Og der stilles ikke spørgsmålstegn til dem, der ikke har lyst til alkohol. Herhjemme skal man jo nærmest være gravid, skulle køre hjem eller have en anden god grund, til ikke at drikke. Men hvorfor?

Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal undskylde at ikke ville drikke alkohol eller spise sundt. Ikke at jeg lever i en total hellig verden med kun sunde ting. Men jeg drikker og spiser usundt lidt mindre end gennemsnittet.

Nå men det var blot min refleksion over sundhed, som jeg føler holdningsmæssigt er lidt forskelligt fra Indien. Hvor jeg underligt nok har mødt en lidt større accept af at leve lidt anderledes end normalen, på trods af at de ikke selv lever specielt sundt.

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg kender det ALT for godt. Hvad er der galt i at kunne lide at leve sundt?? Jeg har det personligt sådan at jeg noglegange bliver nød til at lyve, "Jeg kan ikke drikke, er på medicin", min mave er ikke så god med gluten, jeg kan ikke lide chokolade, osv. Det er bare træls, men folk forstår det bare ikke.

    SvarSlet
  2. Helt enig.. Men hvorfor er det man skal lyve fordi man vil leve sundt.. Det er jo helt forkert.. Det burde jo være omvendt..

    SvarSlet