Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































tirsdag den 26. august 2014

Sunde blåbær scones

Så er opskriften faldet på plads. Der skulle lige 3 forsøg til, for at ramme plet, men nu sidder den der og de smager himmelsk. Scones er noget jeg har spist meget, da jeg arbejde hos en bager. Jeg elsker denne blanding mellem kage og brød, der er sød og lækker men samtidig ikke for meget, da det stadig er en bolle.

Min version af scones er selvfølgelig lavet i en sund version - stadig dejlige søde og med frisk smag fra blåbær. Og så er de selvfølgelig simple og hurtige at lave. Ingen sukker og intet smør, men stadig smagen af sød scones :-)

Jeg har lavet dem uden at anvende almindelig mel, men derimod primært brugt mandelmel. Mandelmel er super godt at bage med og har færre kalorier samt en meget højt indhold af protein.

Derudover har jeg brugt lidt peanutmel for at give lidt mere sød smag til scones, men det kan blot erstattes af mere mandelmel.

Sunde blåbær scones:
  • 2 æg
  • 40 gr let-blendet havregryn
  • 50 gr mandelmel
  • 15 gr peanutmel
  • 20 gr sukrin
  • Lidt kardemomme (kun lidt)
  • Lidt salt
  • Korn fra vanilje stang eller vanilje dråber (stevia)
  • Lidt mælk (ca ½-1 dl)
  • 2 håndfulde blåbær
Alt det tørre blandes sammen og æg tilsættes. Vanilje røres i og mælken tilsættes lidt efter lidt. Massen skal ikke være helt flydende, men let fast.

Bages som boller i ovnen eller i forme (jeg får ca 7 scones af potionen).

MACRO (pr scones): 76 kcal, 7 gr protein, 5 gr kulhydrat, 3 gr fedt
 

4 kommentarer:

  1. Hvor mange æg? :-)

    SvarSlet
  2. Ha ha det gik da vist lidt hurtigt.. Men har nu rettet det, og det er 2 æg der skal i :-)

    SvarSlet
  3. Hej
    Er det affedtet mandelmel du bruger?
    Og hvis man udskifter peanutsmel med havremel hvad tro du kcal kommer til at være?
    PS. De snager sygt godt ����

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth.
    Beklager detsene svar men ha det er sffedet madelskere jeg har brugt.
    Jeg kender ikke kval i havremel men måske det ligget lidt lavere end peanutmel. Dog husk på de ikke smager ens de to mel typer...
    God fornøjelse :-)

    SvarSlet