Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































tirsdag den 17. marts 2015

Mini blomkåls pizzaer

Pizza er og bliver lækkert, men ofte ikke særlig sundt. Men det kan der nemt laves om på. Normalt laver jeg bunden primært af æggehvider, men idag prøvede jeg mig frem med en blomkålsbund, hvilket lyder mystisk, men fungerer rigtig godt.

Bunden er lettere at styre end ren æggehvidebund, og derved kan pizzaen nemmere spises med fingrene (hvis man er til dette).
Man får ligeledes nogle gode mættende fibre fra blomkålen i sin bund, og samtidig er den glutenfri og kalorie let.

Man skal ikke forvente en brød bund, for det er det ikke, men det fungerer, er nemt at lave og ikke mindst super sundt,
Bunde klar til ovnen.

Bund (til 7 mini pizzaer, nok til 2 pers.):
  • 1/2 hoved blomkål (ca 300 gr)
  • 2 hele æg
  • 2 æggehvider
  • 20 gr kokosmel (malet) - eller andet melvare
  • 1 ss HUSK
  • Krydderier
Blomkålen blendes let, så det bliver til blomkålsris, hvorefter resten tilsættes og røres godt rundt. Små bunde formes på en bageplade med en ske, da dejen er våd. Jeg lavede 7 mini pizza bunde i alt.
Bundene bages let ved 200 gr i ca 5-10 min imens fyldet gøres klar.

Herefter tilsættes fyld efter lyst. Og det er kun fantasien og ens køleskab der sætter begrænsningerne. Jeg anvendte rød pesto rørt op med lidt ketchup som tomatsovs og tilsatte kylling, fedtfattig ost (cheasy 6%), tomat, rødløg, fedtfattig spegepølse og champion som topping.

Bages herefter i ovnen i ca 20 min.

Så har man herved små sunde pizzaer med grøntsager og et lavt kalorieindhold.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar