Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































tirsdag den 13. januar 2015

Hjemmelavet dim sum

Dim sum (dog desværre ikke mine)
Jeg burde være asiat. Har jo både sushi og dim sum højt oppe på favorit listen over mad. Derfor havde jeg længe godt kunne tænke mig at prøve at lave dim Sum (dumplings) selv.
Man kan desværre ikke købe dim sum så let som Sushi i Århus, hvilket er en klar mangel i mit hoved.

Jeg spiste det så ofte jeg kunne i Indien og savner at spise det nu efter at være hjemvendte til DK. Selvom dim sum langtfra er Indisk, men kinesisk, så har jeg faktisk fået mine aller bedste dim sum i Indien.
Men det godt nok også Nordindien, nærmere betegnet Kashmir, hvor de kaldte dem momo, og jeg tror de stammede fra Tibet. De var MEGA gode og drømmer stadig om dem.

Nå men det får jeg jo ikke mere dim sum af, så jeg kastede mig ud i det selv :-).
Dim dum klar til damp :-)

Det er faktisk ikke så svært, men rent udseende, så ramte jeg ikke helt. Men smagen var lækker og jeg er helt klar på at skulle lave dem igen.
Det er ret simpelt og jeg anvendte følgende :

Dim sum med rejer
Fyld til dim sum
  • Dej til dim sum (kan købes færdiglavet i asiatiske butikker på frost)
  • Rejer
  • Forårsløg
  • Sukker ærter
  • Frisk chili
  • Frisk ingefær
  • Syltet hvidløg (+ olie derfra)
  • Salt og peber
Ingredienserne hakkes fint og blandes sammen. En ss ligges midt på dejen og foldes til lukkede dim sum ( fugt dejen med vand så de lukker bedre sammen).

Dampes i bambus kurve i ca 6-7 min og server straks. Jeg lavede en dyppelse dertil af soya, ris eddike, fint hakket ingefær og lidt sukrin. Derudover lidt sur/sød chili sovs ligeledes som dyppelse til dim sum.

Glæder mig allerede til næste gang jeg skal lave dem igen :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar