Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































Viser opslag med etiketten Fit gravid. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Fit gravid. Vis alle opslag

onsdag den 30. januar 2019

Kost under barsel

Det bliver hurtigt “jeg spiser lige hvad jeg kan nå” eller “hvad der er nemt og hurtigt”. For man ved jo aldrig hvor lang tid man har eller også er baby lige faldet i søvn i dine arme/ved siden af dig så man må hellere være stille og ikke larme for meget.
Tja det er ikke spor anderledes for mig, så jeg prøver nogle dage st planlægge mig ud af det. Købe færdig salater fra supermarkedet, for det er nemt og hurtigt.. eller spise tortillas/pita med fyld da alt kan komme heri..
Og nogle dage bliver det bare til en bolle med ost eller en proteinbar fordi det skal gå stærkt og jeg ikke orker lave noget.

Jeg kan mærke at denne gang er jeg slet ikke så kost bevidst som sidste gang jeg var på barsel. Men prøver da stadig at spise nogenlunde sundt og ikke mindst prøver at holde mig fra chokolade som jeg virkelig har lyst til lidt for ofte.
Idag håber jeg på at få lavet en omelet til middag, men er lidt udfordret på at få baby til at sove, så lad os krydse fingre for at hun sover inden for kort tid ellers må jeg ty til en nem og neget hurtig frokost (dnmcs ingen tilberedning).

lørdag den 26. januar 2019

Maven efter fødsel..

Ja min er der stadigvæk, dig heldigvis i en mindre udgave.. Jeg har stadig mave og er ikke typen (desværre) hvor maven bare forsvinder af sig selv efter fødsel. MEN det går da i den rigtige retning.. 😄 og stadig ikke trænet endnu (kroppen skal lige have liv til at være klar) 🙈 glæder mig dog til at kunne træne igen.
Jeg er nede på at mangle 4 kg fra at være på min før fødsels vægt, men det er nu ikke vægten jeg går så meget op i.. mere følelsen i kroppen og hvordan jeg ser ud i spejlet. For jeg har helt sikkert tabt noget muskelmasse nu hvor jeg ikke har trænet i 3 uger og de sidste uger op til fødsel var med lav vægt.

Begynder så småt at glæde mig til at komme i fitness igen og få pulsen lidt op, men det må vente lidt endnu.

Kan kun være lidt glad for at maven trods alt falder stille og rolig på plads..


søndag den 30. december 2018

3 dage til termin...

Det er nu ved at være ret tæt på og det kan i den grad mærkes. Træthed, svimmelhed og et lavt overskud er hvad jeg kan mærke hver dag.
Men bliver da hevet lidt op her på falderebet af nogle dejlige kommentar fra fremmede på gaden - det varmer virkelig.
Så som “hvor har du en flot gravid mave” og “Flot mave - det er imponerende du er afsted (i Århus på tur) med så tæt på termin”.
Ja jeg prøver stadig at ville det hele men mærker også konsekvensen nogle dage ved at gøre og ville for meget.
MEN den helt store nyhed må være at fitness låsen virker igen, så jeg kan træne igen. Det redder det hele og ikke mindst min ryg/lænd der virkelig har godt af bevægelse.
Så her sidder jeg på bedstemor cyklen (den med ryglæn) og prøver at få pulsen bare lidt op efter en let omgang ryg træning.
Stadig mega spændt på hvornår baby vælger at komme ud og tænker hele tiden, er dette mon sidste omgang træning ? Det vides ikke, men som min mand sagde, “ikke 10 vilde heste kan holde mig tilbage fra min træning”


torsdag den 27. december 2018

Trænings lukket...

Hvis jeg har et ønske mht graviditet og træning så er det at holde mig igang så tæt på termin som muligt. Og det er gået meget godt indtil videre med ok træning under graviditeten og træning her under barsel.. lige til igår. Havde virkelig brug for at træne ovenpå julemad mm, så afsted medmindre i fitness. Men til hvad... et fitness center jeg ikke kunne komme ind i. Ikke fordi der var lukket, for der er åbent 24/7, men fordi “låsen” på døren ikke virkede !!!! Kunne ikke logge mig ind og derved ikke komme ind og træne.
Spørgsmålet er nu hvornår det bliver fixet, for tanken om at jeg måske ikke får trænet mere inden fødsel er slet ikke til at holde ud. 
Ikke fordi det er vilde og voldsomme træninger, men mentalt giver det mig meget og det hjælper utrolig meget på min ryg og lænd, som jo er lidt presset her sidst i graviditeten.
Jeg ber og håber på at den lås bliver fixet snarest muligt.


tirsdag den 25. december 2018

Kostvaner tæt på termin

De er ikke hvad de har været og julen gør nok heller ikke noget godt for mig. Men jan vist ikke kun give julen skylden.
Jeg har trang til chokolade og prøver at styre min trang med et lille indtag eller med andre lidt sundere alternativer. Og det går nogenlunde, eller måske ikke, når jeg nu begynder at spise sønnens chokolade... Ville dog ønske det gik bedre, for jeg føler mig jo bestemt ikke tilpas i min krop og glæder mig til at komme retur samt få trænet ordentlig igennem igen.

Jeg er ofte også lige oppe og få mig en bolle med ost og smør lige inden sengetid. Ved ikke helt altid hvorfor men nogle gange for at jeg ikke kommer til at kaste op, hvis jeg har spist søde sager inden sengetid eller blot for at det giver mig lidt ro i kroppen.
Ja det er ikke alt det giver mening pt, men vælger nok bare at sige pyt, og prøve at fortælle mig selv det hele nok skal blive bedre engang på den anden side.

Her til aften var heller ingen undtagelse mht chokolade.. og tænk sig at man kan gå så lavt at begynde at spise sin søns kinderæg, sim han har fået af vide han ikke måtte få mere af ( håber han har glemt der er mere tilbage nu...).
Nå men tyk og træt vil jeg gå i seng på chokolade endnu en aften og tænke imorgen bliver bedre :-)

fredag den 21. december 2018

Tempoet ned - 14 dage til termin

Jep blusen kan ikke længere dække maven...
Jeg prøver men det er svært - denne barsel er på alle måder meget anderledes end den første. Primært med at have en dreng på 3,5 år som man også skal passe og underholde når man er allermest træt.
Og det med at tage den med ro og ikke lave noget er bare ikke lige mig - ville ønske jeg kunne for kan godt stresse lidt af det. Men vil jo bare gerne det hele, stadigvæk...

Der hvor det nok går bedst med at geare ned er i fitness. Det lyder måske mærkeligt, men fitness er mit fristed ikke mindst for hovedet. Og så har jeg her med små 14 dage tilbage måtte geare ned med tempo og vægt. Mere end tidligere.
Kroppen er lidt tung, plukveerne kan mærkes og blodtrykket er lavt (= svimmel).
Men træning hjælper mig - ikke mindst til at min krop og ryg har det meget bedre af lidt bevægelse.

Eks så foregår det meste cardio på en bedstemor cykel, hvor man jo nærmest ligger eller ikke mindst sidder godt til rette. Men hey det er stadig træning og maven kan være der (næsten).

Er spændt på hvor tæt jeg kommer til at træne på fødsel denne gang - sidste gang trænede jeg op til 2 dage inden fødsel. Håber lidt på det samme denne gang.

mandag den 3. december 2018

Styrketræning i 3 trimester? Mine 3 simple principper

Ja da - det er min klare holdning at det kan man sagtens, hvis man blot lytter til sin krop og har det
Vægten er nede på hvad jeg tidligere varmede op med, men
mon ikke styrke nok skal komme igen efter graviditeten...
godt.
Det er klart man kan ikke styrketræne så tungt som man måske er vant til, men det betyder ikke at man helt skal lade være.
Det er alt med måde og under en graviditet er det med at lytte til sin krop, hvis lægen har sagt ok til træning. Og så handler det utrolig meget om hvad du er vant til. For er du ikke vant til at løfte tungt, så skal man starte noget mere forsigtigt ud, som man jo også ville gøre, hvis man ikke var gravid.

Jeg træner/styretræner primært efter følgende principper under min graviditet:
Nr 1 - Lyt til kroppen
Nr 2 - Ingen PR
Nr 3 - Pas på øvelser, hvor mavemusklerne skal anvendes

Nr 1: Simpelt - den fortæller os ofte, hvis vi er igang med noget der ikke er godt for den.
Nr 2: Under graviditeten har jeg mere fokus på vedligeholdelse og ikke PR. Dvs jeg presser ikke mig selv maks, men træner stadig så jeg får pulsen lidt op og kan mærke det i mine muskler.
Nr 3:  Jo længere man kommer hen i graviditeten, jo større bliver maven og mavemusklerne begynder at dele sig. Derfor prøver jeg at passe på øvelser der ligger for meget belastning på de lige mavemuskler (har faktisk næsten ikke trænet nogen form for maveøvelser i denne graviditet). Så man må blot være lidt kreativ.

Der er sikkert et hav mere af regler man kunne stille op, men jeg prøver at gøre det simpelt for mig selv og det har virket for mig.
Jeg har nu under 1 måned tilbage af min graviditet og styretræning kører jeg stadig på med. Min styrke er klart gået ned, men det gør ikke noget. For hellere lave lidt end slet ikke at lave noget.

onsdag den 28. november 2018

“Mor du er nede”

Ja det er helt korrekt og hvad min 3 årlige dreng fortalte mig. Jeg er lidt halv sløj, mega forkølet og træt med træt på. Og graviditeten har nuppet det sidste overskud, så ja jeg er nede.
Når ens dreng så tester en af fra morgen til aften, ja så kan jeg ikke mere (jo jo har været på arb ellers havde jeg ikke overlevet dagen).
Og der oveni at jeg ikke har fået trænet de sidste mange dage grundet sygdom, gør det det bestemt ikke bedre.
Så nu har jeg overgivet mig til sofaen og magter ikke engang aftensmad.
Kan da kun glæde mig til imorgen og til en forhåbentlig bedre dag - måske jeg også kan snige lidt træning ind, hvis jeg har det bedre.

søndag den 25. november 2018

Svimmelhed og træning - uge 35

Maven fylder snart det hele og er i vejen alle steder
Så begynder svimmelheden at sætte ind igen for mig. Jeg har lavt blodtryk som jo egentlig er godt under graviditet, men det er altså ikke ren fornøjelse. For det gør at formiddagen kan være præget af svimmelhed og når man så gerne vil træne kan det give lidt begrænsninger.
Lange pauser, siddende øvelser og med lav intensitet. Men jeg er her og jeg træner, for det er stadig godt for mig og baby.

Og ud over det har jeg stadig lidt krise med min ikke fitte krop - især fordi jeg skal have foreviget min mave/krop imorgen ifa billeder.. er sku lidt nervøs over at skulle have raget de billeder og omvendt er jeg bange for at fortryde hvis jeg ikke gør det..

søndag den 18. november 2018

Uge 34 and still doing it...

Er nu nået til uge 34 og kører stadig på med træningen. Den er vigtig for mig og så skal man ikke glemme alle de positive effekter træning har på graviditeten.

Men tilbage til mig selv - jeg træner primært for mig egen skyld og og min egen betale tilstand. Det kan lyde lidt mærkeligt men har virkelig behov for det i rakt med jeg bliver større og tungere.

Og det er svært for det er jo ikke kun på maven man vokser. Det er lidt hårdt at se hvordan man føler at der nu er deller mellem bryst og skulder samt lår og baller bare har set bedre ud.
Men det er her at træningen hjælper mig mentalt til at føle mig lidt bedre med mig selv. Så jeg kæmper videre og ved jo også godt at det er fantastisk det der skabes i kroppen. Hovedet skal bare lige være med.
Idag var træning med selvskab fra Noah, da farmand ikke var hjemme. Heldigvis var Noah rigtig sød til st sidde og se ipad - bestukket med kiks og figenstang 😄
Men det betød jeg netop nåede op på ugens 3. træning (fredag, lørdag og søndag) på et hængende hår.



fredag den 2. november 2018

Morgentræning i uge 32

Jeg kan godt mærke at det at træne om morgenen nu bliver lidt tungere og med lidt mindre energi. Søvnen er dårlig så der er lidt hårdt at træne inden job, men det er bare ddt der fungere bedst i hverdagen. Også må man huske på at lidt er bedre end ingenting.
Jeg brugte nok ca 1/2 time imorges i fitness på at vågne helt op, hvilket betød at træningen næsten var slut da jeg endelig var vågen.
Men jeg er der og gør noget godt for min krop og baby og det er det vigtigste.

Jeg syntes dog at jeg denne gang har det mere afslappet med min træning og det ikke at kunne presse maks til træning. Noget jeg mentalt kæmpede noget mere med under den første graviditet. Man lærer nok bare at tage det hele lidt mere afslappet anden gang og acceptere.


tirsdag den 30. oktober 2018

Tyk gravid eller hva...

Noget af det man ikke har lyst til at høre som gravid er hvor stor man nu er blevet.. eller du må godt nok være tæt på termin... hvordan efterfølgende kan sige ja om 3 måneder og kan se på deres ansigtsudtryk at det ikke lige var det de havde forventet..

Dog føler jeg mig noget mere hærdet her anden gang end første gang, på trods af at jeg træner mindre og spiser dårligere.
Men optur var at få trænet 4 gange i sidste uge, hvilket jeg er ret stolt af samt en dag idag med dejlige positive kommentar om en flot mave.. samt du må ikke have taget så meget på..
Så man skal huske at leve lidt højt på de gode kommentar :-)




lørdag den 6. oktober 2018

3 trimester og ondt i ryggen

Er nu nået til 3. trimester (forskellige apps fortæller mig lidt forskellige svar, men er i uge 28) og min ryg/lænd driller mig desværre. Føler mig som en gammel dame der går mærkeligt og kan ikke helt finde en stilling jeg føler mig tilpas i. Det er ret underligt for for 3 dage siden følte jeg mig super tilpas og havde det godt og pludselig kommer det her.

Søvnen er oveni det hele ikke special god og baby sparker hver gang jeg vender mig i sengen (hvilket sker en del gange i løbet af matten).
Men jeg holder humøret oppe og har heldigvis allerede fået trænet 3 gange i denne uge, hvilket bestemt hjælper mig. Min træning er med til at holde mig oppe og holde mig igang. Men det bliver lidt hårdt at komme afsted til træning om morgenen og ved ikke helt hvor længe jeg kan fortsætte med morgen træning.

Jeg er nok bare generelt nået dertil, hvor ddt at være gravid i den grad påvirker kroppen og at jeg må begynde at acceptere ikke at kunne alt som før. Men det er svært når man gerne vil. Jeg ved alle siger man skal nyde denne tid, men jeg glæder mig bare til at få min alm krop tilbage igen, selvom jeg er dybt imponeret over hvad kroppen kan udrette.
Træt med træt på til morgentræning i den arbejde

Føler jeg begynder at se lidt tyk ud bagfra, men havde nok heller ikke forventer så meget andet (kun naivt håbet på at alt ser ud som det plejer 🙈)

søndag den 16. september 2018

Tyk, træt og træls...

Sådan føler jeg mig idag...
TYK fordi jeg ikke har levet sundt på det sidste. Har spist for meget usund og trænet for lidt. Kører stadig efter min 3xtræning pr uge, men i denne uge gik det galt.. Og når man så igen får af vide om man ikke venter tvillinger, da ens mave er stor, ja så føler man sig bare endnu mere tyk..
TRÆT fordi jeg ikke længere sover særlig godt. Og med en 3 årig i huset er der ikke plads til meget afslapning.
TRÆLS fordi jeg er syg idag. Ondt i halsen og hel og aldeles færdig. Så oven på at være tyk og træt så føler jeg mig enormt træls idag og ligner noget der ikke bør lukkes ud (har vist også tilbragt ca 90% af dagen på sofaen, hvilket gør jeg føler mig endnu mere træls).

Lad os bare håbe på at jeg har det bedre imorgen og det hele bliver meget bedre i næste uge..

Fra træning i tirsdags på hotel fitness, hvor overskud var noget større end idag.
Føler stadig jeg ser noget tyk ud i ansigtet 

mandag den 10. september 2018

Træningsoptur

Det er fedt stadig at opleve lidt træningsoptur i løbet af graviditeten, når nu det meste af ens træning er på vej retur. Man bliver jo kun slappere og mindre muskelmæsdigt, hvorpå resten af kroppen vokser.
Men igår havde jeg faktisk træningsoptur. En god omgang styrketræning med cardio. Bentrænibg er det bedste pt, da jeg her føler jeg kan træne ok tungt og dermed også føle jeg får lidt ud af træningen samt får pulsen op. Og i går havde jeg så shorts på, hvilket sjældent sker til træning, så man kunne se sine ben arbejde. Jeg blev positivt overrasket over at de ikke så helt slappe ud og at der stadig var lidt markering tilbage.
Det er med at hænge sig i de små detaljer der løfter ens humør op, når jeg nu idag har fået at vide at jeg ligner en der venter tvillinger eller burde gå på barsel nu (underforstået du er da godt nok stor med kun et barn i maven og med ca 3 måneder til barsel)

tirsdag den 4. september 2018

Løb i uge 23

Ka jeg smiler, men nok mest over den trods alt
flotte solnedgang 
På sidste dagen i uge 23 måtte jeg lige forsøge mig med løb. Jeg har ikke været ude at løbe siden sidst, altså 3 uger siden - dog trænet i fitness. Men jeg havde brug for to ting idag: for det første at teste om jeg stadig kunne løbe uden det føltes ubehageligt og for det andet havde jeg behov for ag træne/frisk luft efter en lang dag.

Det var desværre ikke to gode resultater der kom ud af det. Før det første må jeg nok nu erkende at løb er noget jeg først kommet til igen efter fødsel. Det føltes bare ikke naturligt og behageligt. Derudover gik det simpelthen så langsomt at jeg ved ikke om jeg ville kalde det løb.
For det andet havde jeg hov for at træne - gerne hurtigt og effektivt, hvilket løb jo netop er - men da jeg løb så langsomt og ikke særlig langt, følger jeg slet ikke at have trænet. Sølle 3 km var hvad jeg kunne præstere idag (ikke formen der sagde fra, men det føltes bare ikke rart at løbe længere).
Jeg ved godt lidt er bedre end ingenting, men sidder pt med følelsen af to gange fiasko og dermed ikke noget positivt humør. Sluttede ellers af med 5 ture op af en lille bakke og 3x20 air squat.

Lettere frustreret og især over at jeg nok først kan få trænet på lørdag, hvilket der er alt for længe til...
Der er uro i mit hovede og uro i min krop over manglende træning. Må bare se frem til næste omgang træning og give den det gas jeg nu engang kan.

lørdag den 11. august 2018

Løb i uge 20

Ville lige ud og teste hvordan løbeformen egentlig har det og om jeg stadig har det ok med at løbe. Og må nok snart desværre erkende at løb er ved at blive for tungt eller rettere sagt ikke behageligt.
Det er lidt svært at acceptere, men jeg kan mærke, at jeg er ved at komme ind i den fase, hvor jeg for alvor skal acceptere, at min krop ikke kan træne på samme niveau, som før graviditet.

Ikke at det er noget nyt for mig, men alligevel noget jeg lige skal acceptere og derved juristerne lidt på træningen. Og her er løb nok en af de aktiviteter der snart ikke længere er på planen.

Styrketræning til gengæld fungerer rigtig fint og det er bare dejligt at fortsat kunne træne. Cardio må jeg jo så bare finde en anden form at udføre på..


Sim du kan se nedenfor, så var tempoet idag ret langsomt og det langsomste til dato. Men jeg nægtede at gå og ville op på 5 km, så det måtte tage sin tid idag, når nu kroppen ikke helt syntes løb er helt så sjovt længere. Erindre jeg kunne løbe længere hen i graviditeten sidste gang - men alle graviditeter er jo ikke ens...

søndag den 5. august 2018

Hjemvendt fra Bali....

Hjemvendt fra dejlig ferie på Bali, Gili Air og Lombok... og ja fik trænet. Ikke helt klar over hvor meget, hvilket også er ligemeget. Men tror jeg fik overholdt mine 3 gange om ugen. Ferien var magisk og super dejlig, og det var rart at slappe lidt af og nyde nogle nye steder.








Turen hjem var dig lidt hård og har aldrig oplevet før at få hævet fødder og ben. Selvom jeg havde støttestrømper på hele vejen (3 fly hjem), så var det bare en rigtig ubehagelig fornemmelse.. helt sikkert noget med graviditeten at gøre og føler desværre at jeg kan mærke den lidt mere denne gang.
Idag er en øv dag - har ondt i den ene balle og lidt i liggen samt mega træt. Kan næsten kun overskue at ligge ned. Men fik på mystisk vist trænet en hurtig omgang i fitness i formiddags.. nu vil jeg slappe af og håbe på imorgen bliver en bedre dag.

torsdag den 19. juli 2018

At træne på ferie...

Er altid noget jeg har gjort og denne ferie er ingen undtagelse. Man har jo netop tiden til det og det er bare et dejligt modstykke til at ligge og dase den på stranden eller ved poolen.
Ikke at ferie træninger er de vilde træninger, men lidt er bedre end ingenting. Idag stod den på hotel fitness, som faktisk var et ok hotel fitness så kunne da få trænet lidt styrke.
Så nu er der plads til at nyde lidt lækker aftensmad 😄

Føler mig lang fra fit og føler mine balder hænger samt er blevet flade.. så der er jo ikke anden vej udenom end at prøve at gøre noget ved det, og håbe balderne ikke bliver alt for tunge resten af graviditeten 🙈



torsdag den 12. juli 2018

Træningsglæde tur/retur

Weeee den er endelig kommet tilbage. Det er mega fedt at have lyst til at træne igen og have lyst til mere. Jeg kan mærke jeg hele tiden tænker, hvornår kan jeg træne igen... ikke at jeg træner hver dag - langt fra, men holder mig til mine 3 dage om ugen og i sidste uge var jeg på 4 dage, hvilket jeg ligeledes satser på igen i denne uge..

Og hvorfor så den fornyede trænings glæde? Tja en ting er lidt pause, men den primære grund er at jeg simpelthen havde det så møj ringe for en måned siden... kvalme, opkast, træthed.. jep den er god nok, der er et ekstra familie medlem på vej 😄

Så det er mega dejlig og ikke mindst at jeg nu er på den anden side af kvalmen og kan træne alm igen..
Så nu skal jeg bare prøve at vedligeholde lidt form og ikke blive alt for tyk samt ude af form.