Velkommen







Velkommen til min blog om træning, tanker og terapi. Du kan bl.a. læse om det at holde formen efter deltagelse i DM i bodyfitness





















































Viser opslag med etiketten Madopskrifter - dessert. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Madopskrifter - dessert. Vis alle opslag

torsdag den 22. februar 2018

Sund dessert - 3 ingredienser

Måske tæt på den nemmeste dessert og så smager den bare dejlig usund - næsten som om man havde
puttet flødeskum i...
Og denne dessert er perfekt til aftener, hvor man bare har lyst til noget sødt uden at ville ende op med at spise alt mulig usund og kalorie holdigt.

Hindbær mousse - ca 2 pers:

  • 1 stor banan
  • 1 stor håndfuld frosne hindbær (evt blandet med frosne jordbær)
  • 1/2 scoop vanilje protein pulver
Det hele stavblender og man kan evt putte 1-2 ss vand deri, for at det bliver lettere at blende. Derefter piskes det i ca 1 min ved fuld effekt og hermed done.

Og ja jeg kom afsted og fik trænet igår - 6,5 km løb i snevejr 🙈

søndag den 21. januar 2018

Banan is på den ultra nemme måde

Nigle gange skal det bare være nemt og det betyder ikke at det ikke kan være lækkert.. bananis med 2 ingredienser og så lavet på 5 min...
4 små is laves på følgende måde:

Banan is med chokolade:

  • 1 banan
  • 1 nelly dellers chokolade
Bananen skæres i 4 stykker og sættes på en pind. Chokoladen hakkes fint og smeltes kort i mikroovnen. Bananerne dybbes ned i den smeltede chokolad, og de sættes på køl. Gerne i fryseren så de bliver til is. Færdig bum...


tirsdag den 2. januar 2018

Hindbær mousse

Im back... det er vist ved at være pænt lang tid siden, men nyt år og nye muligheder...

Og pt står den som alle andre på at spise lidt sundere.. ikke at det er et nytårs fortsæt men fordi den snart står på ferie og bikini, som formen bestemt ikke er helt klar til... men det kan den jo blive..
Udfordringen er blandt andet at efter aftensmaden har jeg vildt meget lyst til noget sødt... og så må man jo igang med de alternative opskrifter..

Idag blev det til hindbær mousse - mega lækker og mega nem at lave... den smager som noget der er meget usundt og syndigt, hvilket jo ofte er netop det man søger...

Hindbær mousse (2 potioner)

  • 1 banan
  • 2 håndfulde frosne hindbær
  • 1/2 scoop vanilje proteinpulver
  • Lidt vand (1-2 ss)
Det hele blendes godt sammen, hvorefter det piskes i ca 1 min på fuld effekt. Og vupti lækker cremet hindbær mousse...

fredag den 3. marts 2017

Need chocolate - now !

Sådan syntes jeg lidt jeg havde det her til aften (ok måske ikke kun her til aften men kunne have været hvilken som helst anden aften). Og ofte kan det for mig hjælpe med en cola light, men dem havde vi ikke flere af (læs kæresten havde drukket dem alle).
Hmm hvad gør man så, når der intet usundt er i huset og man ikke gider ud efter noget??? Laver noget selv - og på den sunde måde.
Det er egentlig lidt a la hopping på en drømnekage, og hvem er ikke vild med det.. så vuptiog i løbet af 5 min havde jeg min lille dessert, der ikke vat usund eller besværlig at lave.

Jeg målte ikke af men blandede blot følgende ingredienser:

Chokolade-kokos guf
- kokosmel
- havregryn
- chokolade protein pulver
- sukring (kun lidt)
- evt kakao pulver
- lidt vand

Det hele røres sammen og klar til at guffes :-)

lørdag den 18. februar 2017

Pistacie snitter a la fransk nougat - uden sukker

Dette er seriøst en hurtig og nem dessert snack der kan laves på få minutter og kun involverer 3 ingredienser.
Og så smager de selvfølgelig super godt. Det er ikke til at smage at det er en sund snack der er uden sukker, mel eller smør.



Pistacie snitter - uden sukker (ca. 30 stk)
  • ·         90 gr IMO (specielt flydende masse/sirup, se her)
  • ·         ca 50 gr pistache proteinpulver
  • ·         30 gr mandler


IMO smeltes kort i microovnen (ca 15-20 sek). Proteinpulver og groft hakkede mandler tilsættes og røres godt sammen. Skal evt æltes lidt. Form massen som en kvadratisk firkant med ca 1 cm tykkelse. Sæt på køl, så massen lige når at sætte sig (gerne et par timer, ellers kan den også bages med det samme).

Bages på grill funktion i ca. 1 min på hver side - obs hold øje med den, da den hurtig bliver brun (hvilket den skal blive, men ikke brændt).
Tag ud af ovnen og skær den i skiver/snitter og lad køle af - værsko :-)

Dejen inden den er bagt
Dejen færdigbagt (husk den skal være brun, men ikke brændt)

fredag den 1. april 2016

Pistacie smoothie og forår

Jaaa nu er foråret endelig på vej. Mega lækkert vejr udenfor og elsker bare den her tid, hvor det bliver lunere og lunere samt de dejlige solskins dage. Derfor var det ligeledes tid til årets første protein smoothie. Smager som en usund dessert og tager ingen tid at lave. Perfekt som et lille mellem måltid,
når man har lyst til lidt lækkert.

Pistacie smoothie
  • 1 scoop pistacie protein pulver
  • 1 pose knust is (isterninge pose)
  • Ca 1/2-1 dl mælk
Det hele blendes sammen og serveres med det samme. Nemmere bliver det ikke.

torsdag den 3. december 2015

Sukkerfri julegodter

Så er jeg kommet igang med at jule lidt på madfronten og det er da så hyggeligt. Idag fik jeg lavet hjemmelavet marcipan uden sukker, som blev lavet til små lækre jule godter. Super nemme og virkelig lækre.

Marcipan julekugler - sukkerfri


  • 1 bære past æggehvide
  • 60 gr mandelmel
  • 20 gr vanilje protein pulver
  • 1 ss sukrin
  • Nogle dråber mandelessens dråber (kan undlades)
  • Nellie Dellie mørk chokolade (1 bar)
  • Hele mandler
Det hele æltes blot sammen til en god masse, der er til at arbejde med, med undtagelse af chokoladen og de hele mandler.

Små kurver rulles og vendes i den sukkerfri smeltet chokolade og så med en mandel på toppen. 



onsdag den 4. november 2015

Sunde havregryns kugler

Så fik jeg noteret mig opskriften på de sunde havregryns kugler, som jo er meget aktuelle her tæt på december måned.

Sunde havregryns kugler (ca 15 stk)


  • 50 gr havregryn 
  • 30 gr vanilje proteinpulver (eller chokolade)
  • 15 gr kakao pulver
  • 20 gr sukrin
  • 35 gr vand
Det hele blandes godt sammen, men tilsæt vandet lidt efter lidt, og pas på du ikke kommer fir meget vand i. Laves til små kugler og rulles i havregryn. Sættes på køl eller nydes med det samme. Kan nemt holde sig et par dage på køl

onsdag den 28. oktober 2015

Dessert på ca 100 kcal på 5 min

Ja det kan lade sig gøre - protein skum dessert. Smager dejlig sødt og er utrolig lav på kalorier. Og så tager det 5 min at lave denne dessert. Jeg bruger den meget når jeg er lidt lækker sulten og især efter et måltid, hvor jeg føler chokolade eller lignende skriget på mig.
Desserten kan laves i alverdens smagsvarianter, idag blev det vanilje med kokos.

Protein skum dessert - vanilje/kokos


  • 1 bære past æggehvide
  • 3 ss skyr/fromage frais 
  • 20 gr vanilje protein pulver
  • 1/2 ss sukrin
  • Evt lidt kokos tilsættes
Æggehvide stivpiskes. Resten blandes godt sammen og de to masser røres forsigtigt sammen. Bum hermed klar. 

Kan med fordel også fryses i en time, så smager det super dejligt og lidt is agtigt.

onsdag den 7. oktober 2015

Fransk nougat med mandler

Sunde, sukkerfri og super dejlige. hjemmelavet fransk nougat med mandler - det blev dagens bagværk til den store bagedyst i aften. Det er da lidt hyggeligt med hjemmebag til aftenens program og ekstra dejligt når det er sundt.

Fransk nougat med mandler (ca 25 stk)
  • 90 gr IMO (specielt flydende sødemiddel)
  • 55 gr pistacie proteinpulver (eller vanilje smag)
  • 25 gr groft hakkede mandler
IMO varmes kort i micro eller ved vandbad i en gryde. Det skal ikke koge blot lunes. Derefter tilsættes mandler og pulver og æltes sammen til en ensartet masse (ja det er lidt klisteret). Smøres/trykkes ud på en bageplade med ca 1 cm tykkelse.

Grilles i ovnen i ca 30-60 sek på hver side - OB's hold øje med ovnen så det ikke brænder på.
Tages ud og skæres i skiver, køles af og hermed er de klar :-)


fredag den 25. september 2015

Coconut dreams - opskrift

Så fik jeg afmålt ingredienserne til mine kokos drømme. De minder lidt om Ferrero Roches kokos kugler, blot i en sund version og uden chokolade.

Coconut dreams (12-14 stk)

  • 20 gr havregryn
  • 40 gr kokosmel
  • 40 gr vanilje proteinpulver (brugte Nutramino)
  • 2 ss kokosmælk (det tykke i toppen af dåsen)
  • 2-3 ss kokosmælk (det tynde flydende)
  • Lidt salt
  • Evt lidt vanilje essens/ korn fra vaniljestang
Kokosmælk (begge dele) blandes sammen med vanilje (hvis dette tilsætte). Når det tykke i kokosmælken er opløst røres det sammen med alt det tørre. Formes som små kugler og rulles i kokosmel.
Sættes på køl i nogle timer eller evt i fryseren, så kokosmælken kan stivne igen.

fredag den 31. juli 2015

Chokolade mousse - uden tilsat sukker

Jeg har altid været stor fan af chokolade mousse. Kan huske min mor havde de der breve fra Dr Octker liggende i skabet derhjemme. Men ikke ret længe af gange, for jeg spiste dem hurtigt. Man skulle blot tilsætte mælk, piske og så stille på køl i 1/2 time.

Jeg havde dog ingen tålmodighed til den 1/2 time, så fik det oftes spist lidt for flydende og inden moussen nåede st sætte sig. Desuden sagde pakken vist til 4 personer, men det ved vi alle godt ikke passer :-) en to tre og hele pakken lå i min mave....

Men disse breve var bestemt ikke sunde og fyldt med sukker. Idag er der meget bedre alternativer til den elskede chokolade mousse. Nemlig en sukkerfri version fra ISIS. Jeg er fan og nyder den og der er ligeledes en del færre kalorier i denne version.

Hvis det bare er til mig selv, laver jeg blot et 1/2 brev og gemmer resten til en anden go gang. Igen blot tilsæt mælk, pisk og sæt på køl 1/2 time. Det er da nem og lækker dessert, når man er lidt lækker sulten.

tirsdag den 30. juni 2015

Fransk/spansk nougat - i 2 smagsvarianter

Det er ikke meget hjemmebag og eksperimenter i køkkenet der finder sted for tiden. Orker det ikke helt og har nok ikke helt samme lyst til at spise det, som før i tiden.
Men idag blev der lavet lidt, både nyt og gammelt.

Fransk/spansk nougat uden tilsat sukker. Så nemt at lave og smager så godt. Fik lavet en nu variation med pistaciesmag og chokolade og så den klassiske med mandler. De er begge super gode, men farvoritten forbliver den traditionelle med vaniljesmag og mandler.
Opskrift på denne findes her: Fransk/spansk nougat - uden sukker

Den anden variant er næsten samme opskrift.

Pistacie nougat med chokolade stykker
Færdigbagt nougat i 2 smagsvarianter

  • 60 gr IMO (specielt flydende sødemiddel)
  • 40 gr pistacie proteinpulver
  • 15-20 gr mørk sukkerfri chokolade (1/2 Nellie Dellie chokolade bar)
Fremgangsmåden er den samme. IMO smeltes i microovnen i ca 15 sek og proteinpulveret røres/æltes til en ensartet masse. Lad massen køle lidt af og tilsæt derefter groft hakket chokolade. Kommer chokoladen i for tidligt, vil den blot smelte.
Formes til en firkant på ca 1 cm tykkelse og grilles i ovnen - ca 30-60 sek på hver side ved omkring 200 gr. Hold øje med ovnen, så det ikke brænder på.

Skæres ud i tern og køles - klar til servering.


tirsdag den 9. juni 2015

Lækker fransk/spansk nougat - uden sukker

Fransk/Spansk Nougat smager jo fantastisk men er også en sukkerbombe. Men er sund version er faktisk ret
nem at lave selv - også uden tilsat sukker. Det var netop hvad jeg fik lavet idag og det smager jo himmelsk selvom det er en sund version. Den minder lidt om en blanding mellem fransk nougat og turron, som er en form for spansk nougat med mandler.

Denne version er høj på protein og sundt fedtstof fra mandlerne (pistacie nødder kan ligeledes anvendes) og lav på kulhydrater.

Mandel nougat - uden sukker
  • 60 gr IMO (specielt flydende masse/sirup, se her)
  • 40 gr vanilje proteinpulver
  • 20 gr mandler
IMO smeltes kort i microovnen (ca 15-20 sek). Vaniljepulver og groft hakkede mandler tilsættes og røres godt sammen. Skal evt æltes lidt. Form massen som en kvadratisk firkant med ca 1 cm tykkelse. Sæt på køl, så massen lige når at sætte sig (gerne et par timer, ellers kan den også bages med det samme).
Nougat massen klar til køling
Nougat pladen bages herefter i ovnen. Den grilles blot ganske kort på hver side ved høj/maks varme. Hold øje med ovnen, men ca et min på hver side, til den lige bliver lys brun på hver side.
Skæres ud i tern og køles af - hermed klar til servering !

Bagt nougat masse klar til udskæring

fredag den 8. maj 2015

Pistacie/chokolade proteinbar - hjemmelavet

Er du vild med proteinbarer og herunder Quest barer, så må du prøve at lave disse. Det er super nemt og smager fantastisk. Det tager kun 5 min at lave og kræver kun 3 ingredienser. Nemmere kan det ikke blive.

IMO som er det produkt, der får barerne til at hænge sammen, er fra Bodylab og kan købes flere steder på nettet. Det kan virke lidt dyrt for denne IMO flaske (ca 80 kr), men det er det hele værd og der er til mange barer.

Pistacie/chokolade proteinbar (2 stk)
  • 60 gr IMO
  • Ca 40 gr pistacie protein pulver (købt fra Bodylab)
  • 1/2 Nellie Dellie mørk chokoladebar (2 stykker)
IMO varmes i en skål i microovnen i ca 20 sek. Herefter tilsættes proteinpulveret og masseres til en fast masse. Chokoladen hakkes i grove stykker og tilsættes dejen (tilsættes først efter IMO og protein pulveret er rørt sammen, for at chokoladen ikke skal smelte for meget).

Dejen deles i 2 potioner og formes som barer. Ligges på køl i 1-2 timer (eller natten over, hvis man kan vente). 
Hermed de lækreste proteinbarer med dejlige store chokolade chunks :-)

MACRO pr bar: 167 kcal, 16 gr protein, 4 gr kulhydrat, 5 gr fedt

3 ingredienser til at lave disse protein barer

tirsdag den 28. april 2015

En god start på dagen

En dejlig omgang morgenmad er bare en god start på dagen. Og i og med det nærmer sig sommer, så er der ved at være masser af friske jordbær i butikkerne (dog ikke danske), men de smager faktisk ret godt.

Så det er tæt på, at jeg får jordbær hver morgen og det er super dejligt. Jeg får det ofres på min skyr eller min pandekage. Idag blev det til skyr med jordbær, mandler og hjemmelavede havregryns kugler. Det var en super god kombi.

Fik pludselig lyst til havregryns kugler igår aftes og det tager jo ingen tid at lave. De er dog bedst, når de lige har ligget på køl natten over og derfor var de ekstra gode idag på min skyr.

Sunde havregryns kugler:
  • 30 gr havregryn
  • 50 gr chokolade protein pulver
  • 20 gr kokosmel
  • 1 ss kakao pulver
  • Lidt vand
Det hele blandes sammen til en tyk klistret masse - pas på ikke at tilsætte for meget vand. Rulles i havregryn og sættes på køl, gerne natten over.

fredag den 24. april 2015

Cremet chokolade is - sukkerfri

Sund, sukkerfri og lækker is kan sagtens laves og det er netop, hvad denne chokolade is er. Hvis man ikke ønsker den som is, kan den sagtens spises uden at fryses. Dermed er det en sund chokolade creme dessert. Det er blot et spørgsmål om ens tålmodighed.

Det lyder måske lidt mystisk med avokado i en dessert, men det giver en super dejlig cremet konsistens og man kan ikke smagen avokadoen. Blot den dejlige chokolade smag.



Cremet chokolade is (3 små potioner)
  • 1/2 moden avokado
  • 2 store ss cheasy skyr vanilje (neutral kan anvendes, så skal der blot tilsættes lidt sødestof til skyr samt vanilje)
  • Ca 25-30 gr chokolade proteinpulver
  • 1/2-1 ss kakao
  • Lidt salt
Det hele moses/blendes sammen, og puttes i forme (jeg lavede mine i 3 muffins forme). Herefter fryses de i ca 2-3 timer, før de er klar. Kan også laves dagen i forvejen og blot tages op lidt før servering. 
Drys evt med lidt hakket sukkerfri chokolade på toppen og server :-)



fredag den 17. april 2015

Pistacie is

Sund nem og lækker, så bliver det ikke bedre. Det er vel snart ved at være sommer og så er der jo is
Sund pistacie is lige ned i babymave....
overalt, men mange er ret store kalorie bomber og ikke mindst fyldt med sukker og fedt.
Det er denne ikke og den smager fantastisk.

Pistacie is (1 person)
  • 1 stor frossen banan (i skiver)
  • 1 scoop pistacie protein (bodylab)
  • Lidt vand
De tre ting blendes til is og nydes med det samme. Det tager kun få min at lave denne is og den smager virkelig fantastisk.

Jeg har derfor altid en banan i skiver på frost, så man hurtigt og nemt kan lave en lækker is.



Anvendte dette proteinpulver med pistacie smag... Smager fantastisk...

mandag den 6. april 2015

Hjemmelavet Questbar

Fik lavet disen hjemmelavede Questbarer den anden dag og de blev mega gode (var desværre også ret hurtige væk).
De er super simple at lave og kræver blot 3 ingredienser.

Hjemmelavet Questbar (2 stk)

  • 55 gr IMO
  • Ca 40 gr proteinpulver (smag er valgfri, men vanilje bliver super lækker)
  • 1/2 stang Nellie Dellie sukkerfri chokolade (mørk)
IMO smeltes/lunes kort i microovnen (ca 20 sek). Proteinpulveret røres i, så det bliver til en lun sammenhængende masse. Chokoladen hakkes og masseres ind i massen. 2 barer formes og ligges på køl - gerne i min 1 time eller længere (ellers er barerne for bløde).

Vanilje og mørk chokolade kombinationen er helt klart min favorit - den smagte mega godt.
IMO er det, der får barerne til at hænge sammen og får den Quest ligende konsistens. Kan købes på flere danske hjemmesider (det er lidt dyrt, ca 80 kr for et flaske). Men mega nemt at lave proteinbarer med!

Lavede dobbelt potion og lavede 2 barer med chokolade protein og 2 med vanilje.

tirsdag den 31. marts 2015

Sund panna cotta - kun 85 kcal

Denne opskrift er super let at lave og så er den sund. Ingen fløde eller sukker er tilsat. Opskriften er med kraftig inspiration fra Linda, og kan laves på 5 min. Den er stadig lækker og sød som en almindelig dessert, men kan nydes med god samvittighed.

Sund panna cotta (2 potioner)
  • 2 dl mælk
  • 1 stang vanilje
  • 3-4 tsk sukrin gold (eller anden sødevare)
  • 150 gr fromage frais
  • 2,5 blade husplads
  • Sukkerfri marmelade til topping (jeg anvendte hindbær)
1. Husplads ligges i koldt vand, for at blødgøres (tager et par min).
2. Korn fra vaniljestang skrabes fri og ligges sammen med stangen i en skål med mælk og sukrin. Varmes i microovnen i ca 1 min, så mælken er varm. Alternativt varmes det i en gryde.
3. Det bløde husplads røres ned i den varme mælk, så det smelter. Rør godt rundt i mælken, så huspladsen er rørt helt ud.
4. Fromage frais røres ud i mælken og smag til.
5. Hældes op i glas og sættes på køl i min 1 time (eller natten over)
6. Sukkerfri marmelade ligges på toppen og serveres.

MACRO pr potion: 85 kcal, 9 gr protein, 10 gr kulhydrat, 0 gr fedt.